Voit nopeasti nostaa endorfiinitasojasi monella eri tavalla

Monille meistä lienee tuttu asia se, että juoksijoille tulee valtava hyvänolon tunne heidän juostessaan pitkään tai oikein kovaa. Tämä on endorfiinien aikaansaannosta. Näitä välittäjäaineita syntyy luonnostaan aivoissamme, jotta voisimme vastata kipuun tai äärimmäiseen ponnistukseen ja saada suorituksesta erittäin hyvän tunteen. Sen takia, että endorfiinit voivat tuottaa niin voimakkaan hyvänolon tunteen, on niitä useasti verrattu jopa oopiumiin. Voimme kuitenkin saavuttaa tällaisen hyvänolon tunteen ilman, että meidän täytyy juosta 50km tai hankkia huumeita. Kehosi pystyy tuottamaan enemmän endorfiinia esimerkiksi seuraavilla tavoilla:

1. Liikunta voi saada ihmeitä aikaan. Sen ei tarvitse olla pelkästään juoksemista. Treenaaminen stressaa meitä, joten vastapainoksi aivomme tuottavat endorfiinia tähän vastatakseen. Jokaisella meistä on yksilöllinen taso siihen nähden kuinka paljon eri ärsykkeet aiheuttavat endorfiinin muodostumista. Siksi ei voida tarkasti sanoa kuinka paljon liikuntaa kukin tarvitsee jonkin tason saavuttamiseen. Tämän voi kyllä saada selville testaamalla ja tarkistamalla mielialasi ensikerralla voima- tai kestävyystreeniä tehdessäsi. Testaa vaikkapa viiden minuutin väliajoin, miltä sinusta tuntuu. Voit käyttää esim. asteikkoa 1-10, jossa 1 tarkoittaa, ettei tunnut ollenkaan hyvältä ja 10 voisi tarkoitta todella hyvää olotilaa. Lisää harjoituksen intensiteettiä, kunnes pääset numeroissa ylöspäin.
Liikunta on varsinkin hyvää heille, jotka kärsivät panikkihäiriön oireista (ja tähän liittyvään ahdistuneisuuteen ja agorafobiaan).

2. Mikäli musiikki on sinulle miellyttävä kokemus, niin kannattaa kuunnella musiikkia ja olla aktiivisesti tuottamassa sitä vaikkapa rummutuksen, hyräilyn tai tanssin avulla. Kun olet aktiivisesti mukana, niin aivosi tottavat vielä enemmän endorfiinia.

3. Seksi luonnollisesti vapauttaa runsaasti endorfiineja sekä muita hyvää oloa lisääviä kemikaaleja kuten oxytocinia. Tämä ei liene yllätys.

4. Ryhmätyöskentely tai ryhmäliikunta edesauttaa endorfiinin tuotantoa. Tämä on testattu esimerkiksi soutajilla. Kivunsietokyky nousee ryhmässä verrattuna yksin soutajiin ja se osoittaa, että endorfiinitaso on ryhmässä korkeampi.

5. On tutkittu aromaterapian vaikutusta ja todettu sen lisäävän hermosolujen tuottamien välittäjäaineiden eritystä. Lavender on eräs tunnettu ja käytetty aromaattinen öljy.

6. Pieni määrä alkoholia voi lisätä endorfiinin tuotantoa. Määrä ei saa olla kovin suuri, sillä liian suuri annos saa aivosi kuvittelemaan, ettei endorfiinia enää tarvita ja luonnollinen, hyvä vibra loppuu.

7. Kipu lähettää suoraan aivoihin viestin endorfiinin tarpeesta. Akupunktiota on käytetty ainakin kokeissa ja se tuntuu toimivan.

8. Koska kaakaossa on useita mielialaa kohentavia aineita, niin voisi ajatella suklaan syönnin olevan edullista. Kaakao sisältää fenetyyliamiinia ja teobromiinia, jotka lisäävät mielihyvän tunnetta.

9. Kaikki maukkaat ruuat tuottavat mielihyvää, koska ne saavat aivosi tuottamaan endorfiina. Nauti siis mieliruuastasi.

10. Kun saat kikatuskohtauksen, niin kehosi tuottaa endorfiinia. Hekota siis ja naura niin että koskee. Se nostaa kipukynnystäsi.

11. Voit nauttia tulista pippuria ja paprikaa. Vaikka rakastaisitkin maustettuja ruokia, niin kehosi aistii polttavuuden ja reagoi siihen samalla tavalla kuin se reagoisi kipuun.